Čínski výrobcovia elektromobilov vidia potenciál expandujúcich trhov
Čínski výrobcovia elektrických vozidiel zintenzívňujú svoj tlak na Afriku a snažia sa zachytiť rastúci trh s nevyužitým potenciálom.
Čínsky výrobca elektromobilov Neta Auto – značka vyvinutá startupom EV Zhejiang Hozon New Energy Automobile Company – otvoril v júni svoj prvý vlajkový obchod v Keni. Cieľom spoločnosti je v najbližších 2 až 3 rokoch otvoriť 100 obchodov v 20 afrických krajinách a predať viac ako 20 000 vozidiel.
V polovici júna čínsky výrobca elektrických vozidiel Xpeng Motors predstavil svoje modely G9 a P7 na egyptskom trhu, aby rozšíril svoj medzinárodný predaj – predtým zameraný na Európu – ďalej na trhy Afriky a Blízkeho východu.
V tom istom mesiaci ďalší čínsky výrobca elektromobilov, BYD, podpísal zmluvu s EV tech spoločnosťou Ampersand so sídlom v Kigali v Rwande, v ktorej sa zaviazal posilniť svoju prítomnosť v Afrike zvýšením predaja nových energetických a plug-in hybridných vozidiel.
Ampersand sa môže pochváliť najväčšou nabíjacou sieťou v Rwande a Keni. V rámci dohody nakúpi od BYD batérie na výrobu približne 40 000 elektrických motocyklov do konca roku 2026. Vývoj je súčasťou širšej misie na elektrifikáciu väčšiny z 30 miliónov komerčných motocyklov v Afrike, z ktorých väčšina stále jazdí na palivo. Ampersand.
Očakáva sa, že batérie a výrobná škála BYD spolu s prehľadom trhu a technickými znalosťami spoločnosti Ampersand urýchli prechod afrických komerčných motocyklov z paliva na elektrickú energiu.
Josh Whale, generálny riaditeľ spoločnosti Ampersand, povedal, že prechod miliónov taxíkov a doručovacích dvojkolesových vozidiel na energiu EV predstavuje jednu z najlepších svetových možností dekarbonizácie v pomere cena/výkon. Nové partnerstvo so spoločnosťou BYD sa bude výrazne započítavať do jej schopnosti pokračovať v poskytovaní udržateľných, nákladovo efektívnych riešení EV pre masový trh, dodal.
Huang Zhixue, vedúci predaja automobilov pre BYD na Strednom východe a v Afrike, verí, že BYD dokáže splniť prepravné potreby Južnej Afriky a prekonať očakávania zákazníkov.
Rastúce zameranie sa na Afriku je pokusom čínskych výrobcov EV diverzifikovať svoje medzinárodné trhy, uviedli odborníci z tohto odvetvia.
Elektrifikácia komerčných motocyklov je dobrým prvým krokom k väčšiemu cieľu znížiť závislosť na benzínových palivách pre dopravu v Afrike, povedal Huang.
Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry je miera penetrácie nových energetických vozidiel v Afrike a na Strednom východe nižšia ako 1 percento.
Pre čínskych výrobcov elektrických vozidiel to predstavuje významnú príležitosť predskočiť konkurentov rozšírením produktových radov a posilnením povedomia o značke v týchto regiónoch, povedal Lin Boqiang, vedúci Čínskeho inštitútu pre štúdie energetickej politiky na univerzite v Xiamene.
"Afrika predstavuje do značnej miery nevyužitý trh s výrazným potenciálom rastu. S rýchlo rastúcou populáciou a rastúcou urbanizáciou sa očakáva prudký nárast dopytu po vozidlách," povedal.
„Čínski výrobcovia automobilov s konkurenčnými výhodami, ako je nákladovo efektívna výroba a kompletný dodávateľský reťazec, sú schopní ponúkať vozidlá za konkurencieschopnejšie ceny, vďaka čomu sú pre afrických spotrebiteľov dostupnejšie.“
Podporné politiky a investície čínskych a afrických vlád ešte viac uľahčili vstup čínskych spoločností na africký trh. Iniciatívy ako Belt and Road Initiative posilnili ekonomické väzby medzi Čínou a Afrikou a vytvorili priaznivé podmienky pre čínske podniky, dodal Lin.
Mnohé krajiny na kontinente zintenzívňujú úsilie o prijatie ekologického prechodu v sektore dopravy. Etiópska vláda napríklad plánuje doviezť 4 800 elektrických autobusov a 148 000 elektromobilov v rámci svojho 10-ročného plánu rozvoja, ktorý trvá od roku 2021 do roku 2030.
Umožnil bezcolný dovoz dielov EV ako spôsob podpory používania EV, ako aj prenosu znalostí. Ceny elektrických vozidiel sú konkurencieschopnejšie, ak sa montujú na mieste, čo môže tiež pomôcť zvýšiť zamestnanosť.
Vláda Rwandy stimulovala nielen výrobu a dovoz, ale aj akvizíciu EV, aby prilákala investorov, ktorí chcú investovať do výroby EV, ako aj tých, ktorí chcú investovať do importných podnikov.
zdroj: ChinaDaily, Partochina, TCP