České pivo v Rusku: Luxusný tovar pre vyvolených napriek sankciám

Hoci sa export českého piva do Ruska oficiálne skončil krátko po začiatku vojny na Ukrajine, v moskovských supermarketoch naďalej kraľujú značky ako Budvar, Krušovice či dokonca Plzeň. Podľa našich informácií je však dnes zlatý mok z Česka v Rusku luxusným tovarom a len pre tých, ktorí sú ochotní zaplatiť.
Plechovka Budějovického Budvaru stojí v moskovskej sieti Červené a biele približne 200 rubľov, teda okolo 2 eur. Pivo Staročeské či Praga sa predáva za 240 rubľov (asi 2,4 eura), značka Zubr z pivovaru v Přerove za 270 rubľov (okolo 2,7 eura) a plzenská dvanástka dokonca za 290 rubľov, čo je zhruba 2,9 eura.
Bežný Moskovčan si tak za české pivo zaplatí minimálne dvojnásobok toho, čo by stál lokálny produkt. Predavač Azamat, ktorého sme oslovili v jednej z predajní, vysvetľuje, že pivo sa do Ruska dostáva cez Kazachstan. „Kupujeme ho v malých skladoch, prevezie sa len pár krabíc. Väčšina zákazníkov si to nemôže dovoliť,“ priznal.
Tri druhy „českého“ piva v Moskve
Podľa reportéra, ktorý sa v Moskve pohybuje v tajnosti, sa v obchodoch objavujú tri druhy „českého“ piva.
-
Ruské napodobeniny: S názvami ako Karlovsbad či Žatecký gus, ktoré nemajú s Českou republikou nič spoločné.
-
Licenčne vyrábané značky: Ako Krušovice, ktoré varia ruské pivovary na základe predanej receptúry.
-
Originály: Praga, Černovar či Zubr, ktoré sa do Ruska dostávajú prostredníctvom tzv. paralelného dovozu. Ide o legálny spôsob, ako obchádzať sankcie. Výrobok sa kúpi v tretej krajine, napríklad v Kazachstane, a odtiaľ sa ďalej distribuuje do Ruska.
Obchod naďalej prekvitá, pivovary sa dištancujú
Zaujímavosťou je, že ruské aj české štatistiky ukazujú, že objem dovozu českého piva sa od začiatku vojny nielenže neprepadol, ale dokonca stúpol. Podľa ruskej agentúry RIA Novosti bola Česká republika po Nemecku druhým najväčším dodávateľom piva do Ruska, pričom objem dovozu vzrástol o viac než štvrtinu.
Veľké pivovary ale akýkoľvek vývoz odmietajú. „Od začiatku invázie nevyvážame do Ruska ani Bieloruska vôbec nič,“ uviedol hovorca Plzenského Prazdroja Zdeněk Kovář. Podobne reagoval aj Budějovický Budvar či Staropramen, ktorý tvrdí, že jeho produkty sa môžu v Rusku objaviť len sekundárnym predajom.
Ekonóm Tomáš Maier z Českej poľnohospodárskej univerzity upozornil, že priekupníci na ruskom trhu výrazne zarábajú. „Ruský trh je extrémne atraktívny, na vojne sa vždy dobre bohatne,“ povedal pre portál.
Napriek oficiálnemu zákazu exportu tak české značky v Rusku naďalej žijú svoj druhý život, či už ako napodobeniny, licencované produkty, alebo originály dovezené „po vlastnej osi“. A zatiaľ čo pivovary sa od ich prítomnosti dištancujú, moskovskí zákazníci si zvykajú. Hoci aj na pivo za cenu, ktorú by v Prahe zaplatil málokto.

