Vláda schválila veľké zmeny v zákone o cestnej premávke: Deti na bicykloch na chodníku a prísnejšie pravidlá pre kolobežkárov

Bratislava – Vláda Slovenskej republiky odobrila rozsiahlu novelizáciu zákona o cestnej premávke, ktorú predložilo Ministerstvo vnútra SR. Hlavným cieľom zmien je posilniť ochranu a postavenie chodcov, ktorí patria medzi najzraniteľnejších účastníkov premávky. Novela pritom prináša aj zásadné novinky pre mladých cyklistov a sprísňuje podmienky pre prevádzku vysokorýchlostných elektrických kolobežiek.
Jazda detí na chodníku dostáva zelenú
Jedna z najdiskutovanejších zmien sa týka mladých cyklistov. Súčasné znenie zákona prikazuje deťom po dovŕšení 10 rokov používať buď vozovku, alebo cyklistickú infraštruktúru. Novela však navrhuje umožniť jazdu na chodníku aj deťom – cyklistom vo veku 10 až 14 rokov, ktorí jazdia samostatne.
Ministerstvo vnútra týmto krokom reaguje na nevyhovujúci stav cyklistickej infraštruktúry v mnohých mestách a obciach. „Posunutie vekovej hranice reaguje na v praxi často nevyhovujúci stav cyklistickej infraštruktúry a na potrebu podporiť samostatné dochádzanie žiakov základných škôl do školy,“ skonštatoval rezort, čím podporuje bezpečnejšie samostatné premiestňovanie detí v školskom veku.
Sprísnenie pre rýchlych kolobežkárov
Novelizácia sa zameriava aj na zvyšujúci sa počet elektrických kolobežiek, ktorých rýchlosť často presahuje bezpečné limity. Rezort vnútra rozšíril rozsah porušení pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom aj o jazdu na kolobežke s pomocným motorčekom, ktorý umožňuje vyvinúť rýchlosť vyššiu ako 25 kilometrov za hodinu.
Podľa ministerstva je prevádzka takýchto vozidiel v cestnej premávke mimoriadne nebezpečná. „Jazda na týchto malých elektrických vozidlách, ktoré umožňujú vyvinúť rýchlosť vyššiu ako 25 kilometrov za hodinu je z hľadiska možných následkov na živote a zdraví v prípade nehody výrazne nebezpečnou činnosťou,“ zdôraznil rezort. V prípade stretu s chodcom môžu mať tieto vysokorýchlostné kolobežky fatálne následky, pričom ich prevádzka na verejných komunikáciách je v podstate neprípustná.
Dominantné postavenie chodca: Zmena na priechodoch
Kľúčovou a najväčšou zmenou, ktorá posilní postavenie chodcov, je úprava pravidiel pri prechádzaní cez priechod pre chodcov.
Zavádza sa povinnosť každého vodiča umožniť bezpečný prechod chodcovi, ktorý nielen vstúpil na priechod pre chodcov, ale po novom aj tomu, kto sa ešte len zjavne chystá na tento priechod vstúpiť.
Ministerstvo vnútra zároveň vysvetlilo, že v kontexte vzťahu vodič vs. chodec sa upúšťa od pojmu „dávanie prednosti“, keďže dávanie prednosti sa má vzťahovať len na vzťah vodič vs. vodič.
Čo znamená „zjavná príprava“ na vstup?
Aby sa predišlo nejasnostiam, rezort detailne definoval, čo znamená „zjavný spôsob“ v kontexte toho, že sa chodec chystá vstúpiť na priechod.
Zjavný spôsob znamená, že chodec dáva „jasné, očividné a nezameniteľné signály o svojom úmysle prejsť cez cestu“. Tieto signály by mali byť zrozumiteľné aj pre laika a zahŕňajú:
- Očný kontakt: Chodec sa pozerá smerom na priechod a zároveň sleduje prichádzajúcu dopravu.
- Postoj: Chodec stojí na kraji chodníka a pripravuje sa na krok vpred.
- Pohyb: Chodec kráča smerom k priechodu po chodníku, ktorý nevedie nikam inam, čím jasne naznačuje svoj zámer.
Cieľom celej novelizácie je posilniť ochranu a zvýšiť dominantné postavenie chodca na chodníku a cestách, čím sa zvýši bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky.

