Vreskot 3: Ako brilantné pokračovanie Nočnej mory z Elm Street ovplyvnilo slasherovú ikonu Wesa Cravena

Keď Wes Craven v roku 1984 nakrútil "Nočnú moru v Elm Street", jeho poňatie slasher žánru otriaslo dekádou maskovaných a tichých zabijakov. Freddy Krueger (Robert Englund), nemaskovaný, neustále hovoriaci zloduch, sa stal kultovou postavou. Po obrovskom úspechu sa Craven väčšinou od franšízy vzdialil, no vrátil sa k nej v 90. rokoch v pravý čas, aby priniesol "Novú nočnú moru Wesa Cravena" (Wes Craven's New Nightmare), ktorá ponúkla meta-pohľad na význam Freddyho pre popkultúru. O dva roky neskôr zachránil slasher žáner ďalším meta-filmom, "Vreskotom". Avšak práve tretí film z pôvodnej trilógie, "Vreskot 3", má s "Novou nočnou morou" najviac spoločného. Obe pokračovania rozprávajú podobné príbehy, hoci s diametrálne odlišnými tónmi.
Filmy "Nočná mora v Elm Street" nasledovali pomerne jednoduchý vzorec: Freddy Krueger, muž, ktorý zabíjal deti, bol upálený rodinami svojich obetí a teraz, spoza hrobu, disponuje nadprirodzenými schopnosťami a môže napádať nočné mory svojich obetí, pričom nosí na jednej ruke rukavicu s čepeľami. Ako však franšíza pokračovala, Freddy stratil svoj faktor strachu a stal sa komikom s obrovskou popkultúrnou prítomnosťou. Po neúspechu "Freddyho konca: Poslednej nočnej mory" bolo jasné, že ak má franšíza pokračovať, je potrebné niečo iné a nové.
S Wesom Cravenom opäť pri kormidle našla "Nová nočná mora" svoju cestu vpred prostredníctvom zápletky, ktorú dovtedy nikto neskúsil. Čo keby nadprirodzená démonická entita prijala podobu Freddyho Kruegera, no nebola by to tak celkom on, s mierne odlišnými jazvami na tvári a čepeľami, ktoré sú súčasťou jej tela, a nie rukavicou? Robert Englund si stále zahral antagonistu, ale vo filme sa objavuje aj ako verzia seba samého, pretože v tomto svete filmy "Nočná mora v Elm Street" existujú. Vidíme tak Heather Langenkamp, Englunda, Johna Saxona (ktorý hral Nancyinho otca vo filmoch) a dokonca aj Wesa Cravena, ktorí hrajú postavy so svojimi skutočnými menami. V "Novej nočnej more" je entita vypustená s koncom najnovšieho filmu "Nočná mora v Elm Street" a teraz prenasleduje Heather Langenkamp a jej syna Dylana (Miko Hughes), pretože zabitie herečky za ikonickým "posledným dievčaťom" ju navždy oslobodí. Okrem lacnej komédie sa "Nová nočná mora" zamýšľa nad tým, ako entita môže rásť vďaka láske a strachu publika z Freddyho Kruegera a jeho filmovej franšízy, rovnako ako postava rástla a v realite si žila vlastným životom.
Podobne ako "Nočná mora v Elm Street", aj franšíza "Vreskot" sleduje jednoduchý a opakovaný vzorec, pričom každý film predstavuje novú osobu (alebo dve či tri) za maskou Ghostfacea, ktoré svojou láskou k strašidelným filmom a túžbou po sláve zachádzajú priďaleko. Vo "Vreskote 3" však dostávame jediný diel série, kde je Ghostface jediný. Na konci sa ukáže, že ide o Romana Bridgera (Scott Foley), samotného filmového nadšenca, keďže je režisérom práve prebiehajúcej produkcie "Bodnutie 3" (Stab 3), meta-franšízy vo franšíze filmov založených na udalostiach z filmov "Vreskot".
Bridger svoje činy pripisuje faktu, že jeho matkou bola Maureen Prescott, herečka, predtým ako sa stala matkou Sidney Prescott (Neve Campbell). S tým, že ho matka odmietla, priznáva, že naviedol Billyho a Stua, aby zabili Maureen v udalostiach pred prvým "Vreskotom". Teraz, keď stratil rozum a znechutený slávou Sidney, si svoju zúrivosť vybíja na hercoch v "Bodnutí 3", ktorí hrajú postavy z "reálnych" vrážd vo Woodsboro, pričom jeho konečným plánom je obviniť svoju dávno stratenú sestru Sidney zo svojich zločinov.
V "Novej nočnej more Wesa Cravena" aj vo "Vreskote 3" sú hranice medzi realitou a fikciou rozmazané. Vo prvej existuje franšíza "Nočná mora v Elm Street", zatiaľ čo v druhej viedli vraždy vo Woodsboro z "Vreskotu" k fiktívnej sérii "Bodnutie". V oboch scenároch využívajú meta-zápletky našich zloduchov tieto filmy na dosiahnutie svojich cieľov, či už ide o plán entity zabiť slávne "posledné dievča", aby sa oslobodila, alebo o šialenstvo blázna, ktorý si vybíja zúrivosť na hercoch vo filme o filmoch, ktoré sledujeme.
Hoci oba filmy používajú podobnú zápletku, pristupujú k nej rozdielne spôsobmi, ktoré presahujú to, že jeden antagonista je démonická entita a druhý je psychopat s komplexom z matky. Dôležitý je aj tón každého filmu. Wes Craven sa brilantne rozhodol, že nám nemôže dať len ďalší film o Freddym Kruegerovi, pretože sa stal skôr predmetom smiechu než strachu. Namiesto toho entita prijíma Freddyho podobu, čím ho robí podobným postave, ktorú milujeme, zatiaľ čo je zároveň niečím oveľa vážnejším, bez všetkého gýčového humoru. Čo sa týka "Vreskotu 3", je často považovaný za najhorší z franšízy, s jeho zvratom, ktorý sklamal, a prehnanou komédiou. K tomu došlo, pretože pôvodný scenár "Vreskotu 3", ktorý mal ukázať, že Stu Macher (Matthew Lillard) je stále nažive a vodcom kultu stredoškolských zabijakov, musel byť po tragédii v Columbine zošrotovaný. To viedlo k uponáhľanej produkcii, kde po prvýkrát nebol scenáristom Kevin Williamson.
Napriek rozdielnemu prístupu, keď jeden film bol dôkladne premyslený a napísaný samotným Wesom Cravenom, zatiaľ čo druhý bol ponáhľaný, oba dospeli k rovnakým témam. Ak existuje niečo strašidelnejšie ako hororový film, je to, keď sa monštrá z neho vymknú a preniknú do reality.

